Thursday, April 21, 2011

Datuk Seri Shahidan Kassim sedia tempur.


YB ADUN Guar Sanji Sdr Jefri nampak berbincang sesuatu dengan bekas bossnya mantan Menteri Besar Perlis Dato Seri Shahidan Kassim di suatu majlis di Mesjid ALwi Kangar.

Datuk Seri Shahidan ADUN Tambun Tulang yang juga merupakan Ketua UMNO Bahagian Arau dikatakan telah bersiap sedia untuk menghadapi pilihanraya umum pada bila-bila masa dan timbul desas desus beberapa nama telah pun disenaraikan beliau untuk dicalunkan bertanding bagi 5 DUN dan 1MP didalam kawasan Parlimen Arau yang diketuai beliau.

Beberapa nama yang terdiri dari muka baru juga telah dikaitkan untuk merampas semula DUN Sanglang dan Simpang Empat yang kini dikuasai PAS kebetulan terletak didalam Parlimen Arau.

Bolehkah missi Datuk Seri Shahidan Kassim yang dikatakan tidak sehaluan dengan kepimpinan YAB Dr.Mat Isa MB perlis kini merealisasikan impian ini. Ini banyak bergantung kepada siapakah calun-calun yang akan bertanding pada PRU 13 kelak.

Wednesday, April 20, 2011

1Malaysia E Mail Untung Syarikat bukan Rakyat !



@NajibRazak Mohd Najib Tun Razak
Before I sleep , let me clarify that the 1Malaysia E Mail is a private sector project. No public money is involved n entirely voluntary.
21 hours ago via TweetDeck
Retweeted by Jaishana and others

Dalam kita sibuk untuk berjimat dan berusaha mencari jalan untuk menambah pendapatan bagi menampong kos sara hidup, PM kita muncul dengan idea baru untk memberi percuma E Mail kepada kita semua.

Setahu ana, semua yang ada kemudahan komputer dan akses internet sudah pasti mempunyai lebih dari satu akaun e-mail termasuk ana yang mempunyai 3 akaun e-mail berbeza.Semua ini diperolehi secara percuma pun. Dan ana percaya bagi mereka yang tidak ada mempunyai sebarang akaun e-mail itu adalah terdiri dari mereka-mereka yang tinggal di luar bandar dan gulungan yang tidak mampu untuk memiliki komputer apatah lagi untuk melangan akses internet yang melibatkan kos diantara Rm38-RM120 sebulan.

Apa tujuannya wallahualam, tapi pada pandangan ana selaku rakyat jelata, kebanyakkan projek kerajaan yang kononnya untuk kesejahteraan rakyat boleh diumpamakan seperti kata pepatah; " Depa dapat isi(Syarikat)kita dapat kuah(Rakyat)"

Sudah lama sebenarnya rakyat semua melihat perkara sebegini terjadi. Semua projek kerajaan seolah-olah sepertiserampang dua mata; "Ada udang disebalik mee" . Semuanya dimanipulasi oleh syarikat-syarikat tertentu untuk mengaut keuntungan mudah dengan bersandarkan kepada projek untuk rakyat.

Banyak lagi usaha atau projek yang boleh dilaksanakan untuk kepentingan rakyat secara langsung. Diharap para penasihat ekonomi dan kewangan kepada YAB Perdana Menteri kita lebih bijak memilih dan melihat akan kehendak rakyat yang sebenar-benarnya.

Sunday, April 17, 2011

Benarkah Media Internet menggugat parti pemerintah?



'Demokrasi terbuka, media internet sukarkan kemenangan'
Apr 17, 11 12:57pm dari Malaysia Kini
Kongsi 189
Perdana Menteri Najib Abdul Razak berkata kemenangan BN di Sarawak amat bermakna memandangkan kesukaran berdepan dengan demokrasi terbuka.

Pengerusi BN itu berkata, kewujudan media Internet menjadikan ianya lebih sukar untuk memenangi pilihan raya dengan majoriti besar, seperti yang berlaku di setengah negara kebelakangan ini, lapor Bernama.

Dan satu lagi sebabnya ialah rakyat kini adalah terdiri dari generasi baru yang mempunyai tahap kelulusan dan pengetahuan yang tinggi mengenai sosial,agama, ekonomi serta politik dunia serta negara khusunya.

Gulungan ini sebenarnya tidak mementingkan kekuatan parti politik tapi mereka lebih gemar memerhati dan melihat kepada dasar dan polisi kerajaan yang memerintah. Mana-mana parti politik yang memerintah negara perlu memihak dan bertindak menguntungkan rakyat dan mendengar suara rakyat. Inilah yang dikehendaki rakyat generasi baru.

Mereka ingin mendengar suarahati mereka dilaungkan di dewan Parlimen yang mulia oleh wakil-wakil rakyat mereka. Mereka bukan mahu wakil-wakil rakyat yang kerjanya hanya melemahkan pehak party lawan dan hanya bertindak memperkuatkan kedudukannya untuk mengaut sebanyak mungkin keuntungan peribadinya.

Kepada ADUN dan MP yang ada bertindaklah menjadi Wakil kepada Rakyat dan jangan jadi Pegawai Kerajaan.Itulah surahati saya.

Monday, April 11, 2011

Jam Omega


Untung Syarikat jam Omega dapat liputan iklan free kat akhbar-akhbar dan rancangan TV. Sekarang semua mamat-mamat kat kampong aku p siam untuk mendapatkan Jam Omega dengan harga yang berpatutan.
Aku pun turut terpengaruh juga sebab sejak kebelakangan ni asyik dok dengar jenama jam itu aje hari-hari. Jam Rado yang aku pakai ni pun dah agak lama sangat dan rasa-rasanya dah tiba masanya aku beli jam yang baru. Jadi hampa tunggu apa lagi ! Jom kita p cari Jam Omega .

Saturday, April 9, 2011

RASUAH perkataan yang tidak menakutkan..................


Dengar perkataan RASUAH pun dah tak berapa nak gentar atau takut. Apatah lagi perbuatan ini pulak boleh mendatangkan keuntungan kepada kedua-dua pehak iaitu penerima dan pemberi. Itulah pasainya masalah RASUAH ini tak boleh dihapuskan sejak dari dulu lagi seperti juga masalah PELACURAN.

Aku rasa mula-mula sekali dewan bahasa kena cari istilah baru untuk menggantikan perkataan RASUAH ini agar ianya nampak lebih jijik dan menakutkan seperti BUNUH. Apanamanya aku pun tak berapa tau. Mungkin PENIPU, SONGLAP, SOGOK atau apa saja yang biar ganas sikit bunyinya.

Selain dari itu, penjawat-penjawat awam lain yang mengetahui akan jalan dan punca kerja penipuan ini hendaklah berani tampil kehadapan untuk bekerjasama dengan melaporkan kes ini dengan ikhlas kepada pehak berkuasa.

Apa-apa pun masalah ini sememangnya telah menjadi darah daging atau amalan hidup manusia masakini. Hanya nilai dan bentuknya sahaja yang berbeza. Bermula dengan makan-makan, karaoke, main golf, sponsor hadiah hari keluarga dan sukan serta pembelian meja malam amal, angpau hari raya China dan Melayu dan perbagai bentuk yang dibuat secara resmi oleh kebanyakan Jabatan Kerajaan sejak lama dulu; Sebenarnya semua ini lebih kurang SOGOKKAN juga sebab semua penyumbang itu memberi kerana mereka ada mempunyai hubungan intim perniagaan dengan Jabatan Kerajaan berkenaan.

Bila sudah jemu..................


Masa bercinta dulu bukan main baik lagi tingkahlakunya. Apa pasangan suruh semua diikutnya. Betullah kata orang, berkahwen ni serupa beli kereta juga. Masa baru-baru dapat kereta tu,bukan main sayang lagi kepadanya. Dikilatnya siang malam dan setengah tu, siap dibungkuskan lagi dengan kain disebelah malamnya.

Setelah beberapa lama selalunya selepas 3 tahun, mulalah terasa jemu. Ada saja alasan dicari untuk menukar kereta baru. Begitulah dengan perkahwinan dihari ini. Majlis kahwin dilakukan dengan meriah sekali bagai menyambut seorang "Raja". Beribu-ribu ringgit malah ratusan ribu dihabiskan untuk memeriahkan majlis berkenaan.

Kes diatas boleh dijadikan contoh dan tauladan kepada kita semua. Mengapa terjadi dan siapa bersalah wallahualam. Namun apa yang mesti kita ingat bahawa apa jua yang berlaku itu adalah ujian kepada kita dalam menghadapi kehidupan di dunia ini. Tapi apa jua kelemahan dan keburukan yang berlaku itu adalah disebabkan perbuatan dan kesalahan yang dilakukan oleh tangan-tangan kita sendiri.

Wednesday, April 6, 2011

Belum siasat dah mati................

Customs officer in graft probe falls to death at MACC building

KUALA LUMPUR: A Customs officer under probe for graft involving unpaid taxes is believed to have fallen to his death from the 3rd Floor of the MACC Building in Jalan Cochrane here on Wednesday morning.

The remains of the officer, who had been released on bail two days ago, was found at 10.15am.

It is learnt that the officer had returned to the MACC office on Wednesday to meet the investigation officer.

MACC director of investigations Datuk Mustafar Ali, who confirmed the incident, said the investigation officer had told the Customs officer to wait and went to collect the case file.

"When he came back, he found the Customs officer missing," he added.

MACC is scheduled to hold a press conference on the incident Wednesday afternoon. -thest

Selalunya kita dok tengok cerita TV akan kisah-kisah tragik begini. Nampaknya adegan ini kini semakin menjadi-jadi didalam kehidupan nyata kita di Malaysia kini.

Seperti biasa, polis akan menyiasat segera kes ini dan hasilnya wallahualam. Apakah keadaan sebenar peristiwa ini terjawab selepas selesai siasatan ini. Hanya yang berkenaan sahaja yang mengetahuinya.

Selepas ini sesiapa yang dipanggil SPRM untuk disoal siasat hendaklah dibenarkan membawa teman atau pengawalnya sendiri.

Monday, April 4, 2011

Penemuan baru ubat herba


Boleh percaya ke? Akhbar tabloid perdana hari ini melaporkan buah ini kini menjadi buruan orang kita terutama yang mempunyai masalah penyakit kencing manis dan darah tinggi.

Nak tau betul atau tidak, kena cubalah dulu. Wallahualam.