Powered By Blogger

Monday, December 10, 2012

Sebut saja Projek KeraaaJaan .........inilah hasilnya!

Sebuah jawatankuasa khas menyenaraikan semua penyelewengan yang berlaku di zaman BN di Negeri Kedah telah ditubuhkan dan hasilnya, kerugian dan anggaran kerugian bagi setiap 'projek sakit' tinggalan BN itu adalah seperti berikut:

Yayasan Islam -RM11 juta, projek udang Kerpan -RM8.31, Jerai International Park -RM22 juta, Projek 990East Langkawi -RM48 juta, Seri Temin -RM25.6 juta, Logi air Pdg Sanai & Lubuk Buntar -RM145 juta, Taliworks Langkawi -RM125 juta, Kompleks MPSPK -RM10 juta, Projek balak laluan TEKIH -RM3 juta, ubahsuai Seri Mentaloon -RM2 juta dan projek feedlot di Pendang -RM3.5 juta. Jumlah keseluruhannya ialah RM403.41 juta!

sumber bloglistMalaysia- ZULKIFLI YAHAYA

_________________________________________________________________________________

Sampai bilalah isu cerita begini nak hilang. Sejak dari dulu sebut saja projek yang dibuat kerajaan terutama melalui agensi atau apa C lagi tak tau, semuanya selalunya akan berakhir denagan C kata orang Cina.

Suahati berpendapat bab berniaga ini eloklah diserahkan kepada Syarikat-syarikat tertentu yang punyai kepakaran dan sejarahnya yang tersendiri serta kuat modal serta modal insannya.

Orang KeraaaJaan ini eloknya tak payah dok berniaga laaaa, buat habis harta dan duit hasil negeri sahaja yang terpaksa dok tanggung jelaskan hutang dan bayar saman kepada pihak-pihak tertentu terutaama rakan kongsi yang terdiri dar kroni-kroni yang sememangnya sejak awal-awal lagi berniat tidak ikhlas dan jujur dalam menjalankan perniagaan atau perkongsian itu.

Nak habaq bagi, didunia ini kalau sesuatu yang menguntungkan, maka tidak akan ada orang yang akan datang mengajak kita berkongsi akan perniagaan yang menguntungkan itu. Manakala kalau datang seseorang atau pihak tertentu untuk meminta kita membiayai atau berkongsi modal atau meminta kita membiayaai perniagaannya dengan janji untung, maka itu satu pembohongan belaka kerana sudah tentu pihak berkenaan berada dalam permasalahan dan berniat untuk hidup dan cari makan atas harta atau modal kita semata-mata.

Lagi baik Kerajaan kalau duit berlebih, buat saja apa yang dipinta dan diperlu rakyat dan lakukan dengan  telus dan terus kepada rakyat agar tidak menjadi apa yang pepatah kata " Mahal Rantai dari Berok" dan " Orang Lain Makan Isi Rakyat Hanya Makan Kuah".


No comments:

Post a Comment