Tuesday, January 10, 2012

Pemimpin no 1 Malaysia alaf baru.

Semua kita tidak boleh menafikan bahawa telah termetri dalam minda kebanyakan rakyat Malaysia akan nama seorang manusia bernama Anwar Ibrahim.

Tidak kira yang menyukainyai atau yang terpaksa membencinya, nama Anwar Ibrahim tetap berkisar malah terngiang-ngiang seperti bisikkan di dalam kepala kebanyakan kita terutama yang terlibat dalam politik tanahair.

Bagi ana, semua kita selaku manusia boleh memimpin dan menjadi pemimpin. Tapi untuk bertindak dan berjuang bagi mendapat tempat selaku Pemimpin  sebagaimana yang dilalui oleh Hamba Allah yang bernama Anwar Ibrahim ini, sudah tentu amat sukar dan tidak akan termampu  oleh kita semua.

Bermula dari peristiwa pemecatannya dari meangotai barisan kabinet kerajaan pada tahun 1997, Anwar Ibrahim seolah-olah seorang penjenayah membahaya  dan menjadi buruan pihak penguasa kerajaan. Saban hari beritanya tersebar, tersiar dan diperkatakan diseluruh pelusuk tanahair. gambar wajahnya tersiar, terpapar dan terpancar hari-hari dan ditatap oleh seluruh lapisan masyarakat.

Dan semalam 9 januari 2012 yang mempopularkan angka 901 merupakan lanjutan dari peristiwa 1997. Sejak dari tarikh keramat itu hingga kini sudah banyak perkara dan matabenda yang terkorban dan terpaksa dikorbankan . Berjuta wang ringgit telah dibelanjakan dan banyak telah masa diberikan sesetengah pihak untuk tujuan itu. Dan berbagai kisah dan cerita yang kita dengar mengenainya.

Apakah semua ini dan perlukah semua ini lagi. Ana lihat kisah Anwar Ibrahim ini tidak akan ada penamatnya, Inilah adalah kerana apa yang diperjuankan oleh Anwar Ibrahim sebenarnya adalah perjuangan rakyat. Anwar Ibrahim sebenarnya merupakan alat kepada rakyat  untuk menyuarakan  kebangkitan suara rakyat terhadap kepincangan serta beberapa kelemahan kerajaan yang memerintah.

Kepada kerajaan yang memerintah, eloklah bersedia dengan kebangkitan suara rakyat ini. Adalah lebih baik pemerintah yang ada kini mendahulukan apa jua kehendak rakyat dan utamakan pencapaian dengan melihat semula bebarapa dasar dan perjalanan jentera pentadbiran kerajaan agar tidak berlaku salahguna kuasa dan rasuah yang berleluasa dikalangan pemimpin dan jentera pentadbiran kerajaan.

Rakyat kini berada dizaman millenium dan mereka bukan sahaja boleh melihat malah boleh menilai apa jua yang dilakukan oleh pemerintah. Pemikiran dan tahap pengetahuan barisan kabinet dan pemimpin kerajaan kini telah sama level dengan kedudukan rakyat jelata . Terkilas ikan di laut, sudah tahu jantan betinanya.

Namun detik 901 telah memberi kemenangan kepada semua pihak. pembebasan Anwar Ibrahim membuatkan semua merasa lega tak kira yang menyukainya ataupun yang memsuhinya. Keputusan yang boleh disifatkan sebagai keadaan menan-menang ini boleh membuatkan semua menarik nafas lega buat sementara waktu mungkin. Masing-masing mendakwa beroleh laba  dari keputusan yang dibuat oleh Hakim berkenaan. Alhamdulillah semuanya adalah ketentuan Allah swt dan semua kita Insyaallah akan memperolehi limpah kurnia dariNya kelak.

Keputusan kes Anwar Ibrahim 901 dijangkan akan mencorakkan senario politik tanahair kita. Pru 13 nanti adalah titik tolaknya. Berjayakah Anwar Ibrahim menyemarakan lagi api kemaraan pakatan pembangkang atau berjayakah BN mengembalikan kuasa besarnya keatas rakyat negara ini. Sama-samalah kita tunggu dan lihat nanti.





















No comments:

Post a Comment