Powered By Blogger

Wednesday, September 21, 2011

Jenayah disekolah.......kisah benar.

Sejak akhir-akhir ini kejadian jenayah di sekolah-sekolah semakin berleluasa. Bermula dengan kes curi,ugut,gaduh,pencabulan dan sampai kepada kejadian merosakkan harta benda awam iaitu membakar banggunan sekolah itu sendiri.

Tidak pernah terlintas bahawa kejadian jenayah-jenayah berat boleh berlaku disekolah. Namun itulah realitinya yang sedang berleluasa sekarang. Pelajar atau Remaja hari ini lebih berani dan bertindak diluar batasan dan kawalan kita sebenarnya. Kerana apa? wallahualam. 

Bukan isu mencari salah siapa atau dimana silapnya, tapi ini ada kes terbaru yang berlaku disalah sebuah sekolah di utara semenanjung. Ceritannya agak lawak tapi ianya tetap perlakuan jenayahh

Apa tidaknya, sekumpulan pelajar dari kelas tercorot telah bertindak nekad membawa kotak 'Bantuan OKU'  dan mengutip derma kepada pelajar-pelajar lain dari kelas ke kelas dengan muka selamba tampa disyaki oleh guru dan pelajar lain.

Kejadian yang berlaku diwaktu akhir seisi sekolah ini, akhirnya disedari juga oleh pelajar pintar iaitu "Pengawas" yang merasa hairan mengapa pelajar-pelajar kelas akhir ini yang tidak punyai apa-apa jawatan diberi tugas untuk mengutip derma lalu terus menghubungi guru berkaitan.

Tengok, betapa cekapnya idea pelajar sekarang sehingga sanggup dan mampu bertindak demikian rupa. Mereka-mereka inilah bakal keluar sebagai masyarakat dan warga penduduk Malaysia akan datang.

Masyaallah, sebenarnya sekolah adalah kilang ilmu. Tapi kalau yang datang kesekolah itu tidak berminat untuk mencari ilmu, itulah yang akan terjadi. Ibu bapa tidak boleh melepaskan tanggungjawab mendidik dan mengasuh kepada sekolah atau guru. 

Ibu bapa perlu bertanggungjawab terhadap proses pembesaran anak-anak mereka kerana sebenarnya anak-anak itu adah kita semasa kecil dan akan datang. Mereka membawa bendera keturunan kita.

 

No comments:

Post a Comment