Powered By Blogger

Wednesday, May 18, 2011

Hadiah Hari Guru yang disalahertikan...


Lebih 400,000 guru biasa kecewa dipinggirkan

Kira-kira 400,000 guru kelas biasa kecewa dengan pengumuman kerajaan pada Hari Guru baru-baru ini yang hanya membawa berita gembira kepada 2,000 guru besar dan guru penolong kanan yang akan menikmati kenaikan gaji mulai awal tahun depan.

lok yim pheng nutp sec gen 060905Sehubungan itu, Setiausaha Agung, Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) Lok Yim Pheng berharap kerajaan akan menangani rintihan dan masalah serta memberikan mereka lebih banyak peluang kenaikan pangkat.

"Ironinya di sebalik membawa kegembiraan, pengumuman itu menimbulkan kebimbangan dan rasa sedih di kalangan guru kerana sejumlah besar daripada mereka seperti diketepikan," katanya kepada Bernama di Kuala Lumpur hari ini.

Biasalah, selalunya pahat akan selalu berbunyi setelah rumah siap dibina. Apa-apa pun kita tunggu surat pekeliling yang sah dan lengkap mengenai kenaikkan gaji itu sebelum kita perdebatkan.

Apa yang nyata, hadiah tersebut lebih merupakan kepada pengstrukturan semula perjawatan dan kedudukan gred gaji terhadap jawatan-jawatan tertentu didalam perkhidmatan perguruan terutama yang melibatkan Pentadbiran sekolah dan guru.

Biasalah, yang dapat pangkat akan tersenyum lebar, manakala yang tertinggal akan merasa ditindas dan dipinggirkan. Apa tidaknya kalau dah 5 tahun gaji dah mati dan tidak merasa apa-apa kenaikan pangkat serta gajinya. Disebalik itu terdapat pulak rakan-rakan juniornya dan ketua-ketua atasan melompat-lompat naik gred gaji serta pangkatnya.

No comments:

Post a Comment