Tuesday, June 28, 2011

Bila laaaaa nak berubah!

Semalam saya berkesempatan menghaziri satu majlis peresmian oleh seorang YB parti Pemerintah.

Seperti biasa mereka ini akan datang sebagai VIP dan disambut dengan penuh hormat dan seterusnya akan memberikan ucapan berapai-rapi. Apa yang dicakapkannya ialah sejarah lampau dan apa yang telah kerajaan mereka buat kepada rakyat ini sejak dulu.

Apa yang rakyat kehendak dan apa perancangan kerajaan untuk faedah seterusnya kepada rakyat dimasa depan mereka tidak sebut. Malah selalunya VIP atau YB yang datang langsung jarang mahu mengadakan perjumpaan secara terbuka dengan mesyarakat setempat untuk mengambil tahu permasalahan atau kehendak mereka disitu. Inilah masalahnya yang timbul perasaan tidak puas hati dikalangan gulungan rakyat marhaen sekelian.

YB dan Pemimpin suka sangat nak bercakap dari suka mahu mendengar permintaan atau suara rakyat.



Pada pengamatan saya, cara YB dan pemimpin-pemimpin ini datang dan disambut sebagai VIP dan kemudian ke tempat berucap dengan dihadapannya duduk manusia-manusia yang "dipaksa" mendengar adalah tidak bersesuaian saamasekali pada zaman ini.

Adalah lebih baik para pemimpin-pemimpin kerajaan atau parti pemerintah ini datang dengan membawa ketua-ketua Jabatan yang berkaitan dan mengadakan sesei perjumpaan dua hala berbentuk dailog dengan penduduk setempat atau kumpulan sasar yang tertentu.

Dengan cara begini Insyaallah semua masalah akan selesai denganm cepat dan berkesan dan rakyat akan berpeluang mengzahirkan apa yang terbuku dihati masing-masing.

@Ketua Jabatan kerajaan selalunya akan takut dan gentar kalau menerima surat permohonan rakyat untuk "Berdailog". Kenapa? sebab banyak kerja mereka tertangguh!

No comments:

Post a Comment