Powered By Blogger

Sunday, January 5, 2014

Semua cerita pasai BN, naik cemuih lapulakkkkk

Dua tiga hari ini semua dok cerita pasai BN. Bukan depa sokong BN tapi dok sembang sana sini pasai semua harga BARANG NAIK maaaaaa.

Di kedai kopi, surau, pejabat, laman sosial dan semua orang dok merungut pasai semua harga barang mahal dan peniaga mengenakan harga yang tinggi dan tidak munasabah. Kata mereka laaaaaa, betul ke salah belum tentu sebab semuanya merungut tampa fakta dan rekod rasanya.
 
Pak menteri kata tuuu Kedai Rakyat 1Malaysia ada. Murah-murah apa harga barangan kat situ.

 

Yang pasti ana rasa semua tu kerana  masing-masing kini tidak cukup wang atau jumlah perbelanjaan kian meningkat kerana ramai antara kita sekarang tidak mengamalkan perbelanjaan berhemah. Haaahahaaa  berbelanja melebihi dari  apa yang kita perolehi.

Mengapa ana berkata demikian, kerana kalau ke pasar malam,pekan sehari dan market serta kedai-kedai makan, penuh sesak jeeeerr dengan manusi berbelanja. Telefon Chalet dan hotel di Langkawi untuk bercuti, semua penuh jeeeer untuk bulan ini. Banyak pulak duit mereka ini sebab mampu membeli belah dan bercuti.

Sebenarnya sejak dari dulu lagi, siapa pun tidak dapat menghalang akan kenaikan harga barang ini. Buatlah apa pun undang-undang dan akta serta egensi kerajaan banyak mana pun. Harga barangan terpasa naik setiap masa bergantung kepada pasaran serta permintaan dan penawaran. Terpulang kepada kitalah untuk pandai memilih serta mendapatkan barangan yang berkualiti pada tahap harga yang munasabah.

Akhirkata pandai-pandailah kita  mencari jalan  untuk menghadapi masalah kenaikan harga ini. Kita pembeli dan punya duit manakala mereka adalah penjual dan empunya barangan. kalau undi itu adalah hak kita memilih wakil pemerintah maka hak kita juga boleh menentukan masalah kenaikan harga barang ini diatasinya. 

No comments:

Post a Comment